Little Pumpkin

Anita van de Beek
06-34187496

Suzanne van de Beek
06-41944744

Telefoon Vast
020-7719706

E-mail
info@little-pumpkin.nl

Website
www.little-pumpkin.nl

Adres
Robert Kochplantsoen 42
1097 GK  AMSTERDAM
Oost-Watergraafsmeer





Muzische activiteiten

Lichamelijke expressie

Wat is expressie? Expressie is een gevoel dat je uit met je gezicht,  gebaren, in muziek of andere kunstvormen.  Het is belangrijk voor ieder mens om zijn gevoel  te uiten in wat voor vorm dan ook. Bewegen is een van die vormen. Door je lichaam bepaalde bewegingen te laten doen zullen de spieren zich samen trekken en weer los laten. Spieren ervaren dit als prettig. Door te bewegen verlies je stress waardoor je kan ontspannen.

Little Pumpkin vindt bewegen zeer belangrijk. Wij zullen dan ook iedere dag met de kinderen één of meerdere vormen van beweging hebben. Naast het buitenspelen of wandelen zullen wij ook aan yoga doen met de kinderen.

Yoga

Lichtjes Yoga is speelse kinderyoga waarin de kinderen via de yogahoudingen, die zijn afgeleid en vernoemd naar het dierenrijk, hun lichaam beter leren kennen en rust te vinden in zichzelf. Tijdens de lessen brengen we volksverhalen en sprookjes uit verschillende delen van de wereld tot leven. Óf we gaan op een avontuurlijke ontdekkingsreis in een raket naar de maan of mee met de mooiste vissen in de oceaan. Tijdens de les is er ondersteunend materiaal dat tot de verbeelding van het thema spreekt.  Zo kan een thema zee centraal staan en kunnen de kinderen luisteren in de meegebrachte schelpjes.

De les wordt altijd rustig afgesloten met een meditatie verhaal dat voorleest als een droom en dat aansluit bij het verhaal. Tijdens yoga proberen we aan zelfbewustzijn en zelfvertrouwen te werken.  Je mag zijn wie je bent! De yogales is een beleving voor alle leeftijden. Tijdens de les mogen de kinderen zelf bepalen of zij mee willen doen. Wij stimuleren ze wel om erbij te komen zitten, maar zij staan vrij om weg te lopen.  Om de les niet te veel te storen worden kinderen in dat geval naar een andere ruimte begeleid waar zij onder begeleiding, vrij mogen spelen.


Muzikale vorming

Muziek Ieder mens houdt van muziek. Voor veel mensen speelt muziek een belangrijke rol in hun leven, bijvoorbeeld om te ontspannen, stoom af te blazen, of emoties te verwerken. Muziek is een expressievorm.  Wij vinden het belangrijk, dat kinderen al op jonge leeftijd in aanraking komen met muziek, om te luisteren of zelf te maken. Zelf muziek maken stimuleert bovendien de creativiteit, fantasie, het gehoor en de persoonlijke smaak van een kind. Ieder mens houdt van muziek. Voor veel mensen speelt muziek een belangrijke rol in hun leven, bijvoorbeeld om te ontspannen, stoom af te blazen, of emoties te verwerken. Muziek is een expressievorm. Om de week hebben wij muziekles van Diana Veldkamp. Zij werkt voor stichting Muziek op Schoot en begeleid de kinderen op een speelse manier in hun muzikale en algehele ontwikkeling.
 
Diana Veldkamp heeft haar liefde voor muziek meegekregen van haar zeer muzikale familie.Zo was haar tante Annie Plevier, jaren lang zangeres bij de Big Band The Skymasters en werkzaam als studiozangeres, en de zanglerares van Diana.Als tiener zong Diana in musicals, later in een coverband (met haar broer en haar neven) en in een groot popkoor, waar ze vaak solo heeft gezongen. (Samen met haar ouders en broer)
Na haar opleiding Agogisch Werk en Maatschappelijk Werk, heeft ze jaren als peuterleidster gewerkt, om vervolgens toch nog naar het conservatorium te gaan voor de post HBO opleiding Muziek op Schoot Diana geeft al 16 jaar Muziek op Schoot lessen op diverse muziekscholen waarvan de laatste 3 jaar bij muziekschool Waterland en in vele kinderdagverblijven. Zo kan ze haar liefde voor muziek doorgeven aan de kinderen en hun ouders. Momenteel werkt ze ook als muziekbegeleidster, voor 22 vestigingen van kinderopvang organisatie Partou. Ze helpt mee muziek te integreren in het dagelijks leven op deze kinderdagverblijven.

Beeldende vorming

Te vaak worden jonge kinderen zoet gehouden met knutseltjes en werkjes, die geen recht doen aan wat beeldende vorming eigenlijk inhoud: leren kijken, onderscheiden en interpreteren, leren associëren, leren creëren, verbeelden en vormgeven, leren creatief en probleemoplossend te denken met als blijvend effect het ontwikkelen van onder meer ruimtelijk inzicht en fijne motoriek, het kunnen leggen van verbanden en het buiten bekende kaders denken. Je kan veel plezier hebben om te werken met je hoofd en je handen. Dit klinkt allemaal heel zwaar als je aan kinderen onder de 4 jaar denkt. Toch worden al deze aspecten spelenderwijs behandelt.

Geef jonge kinderen een vel papier en een potlood of verf, en sta verbaasd over hoe zij hun wereld weergeven. Niet voor niets zijn kindertekeningen bronnen van inspiratie voor grote kunstenaars als Picasso en Karel Appel om er maar enkele te noemen. De eerste zei het zo: ‘Elk kind is een kunstenaar. De kunst is er een te blijven’. Kinderen kunnen feitelijk alles, als je maar uitdagende eisen durft te stellen. Natuurlijk hoeft niet iedereen een groot kunstenaar te worden, maar toch is het jammer dat kinderen te vaak beperkt worden door de voorbeelden die ze moeten namaken. Dat leidt tot frustratie en afkeer: het eindresultaat benadert het voorbeeld nauwelijks of gebrekkig en dus ‘kan ik echt niet kleien’. De nadruk ligt nog dikwijls op het eindresultaat en niet op het proces van zelf onderzoeken van en ervaring opdoen met materialen, technieken en vormgeving, waarvan er vele niet meer aan bod komen, omdat die te tijdrovend, te ingewikkeld, te duur of te vies (teveel rommel veroorzakend) zijn. Er is niets mis met het aanleren van technieken waarvoor precisie vereist is, waarmee je de basis voor het experiment legt. Eindeloos aan iets werken dat door gebrek aan techniek in elkaar stort, ontneemt ook alle motivatie.

Jaargetijden

Zomer, herfst, winter, lente zijn de seizoenen die als rode draad door de thema’s van de activiteiten loopt bij Little Pumpkin. Wij vinden dat de natuur heel belangrijk is voor de ontwikkeling van de kinderen. De seizoenen vertellen de kinderen precies hoe de natuur in elkaar zit. Ieder jaar begint de cirkel opnieuw. We laten de kinderen de natuur verwonderen. We gaan zoveel mogelijk naar buiten en laten de kinderen de jaargetijden ervaren. Regen, wind, blaadjes die vallen, sneeuw, geuren van de bloemen etc.