Little Pumpkin

Anita van de Beek
06-34187496

Suzanne van de Beek
06-41944744

Telefoon Vast
020-7719706

E-mail
info@little-pumpkin.nl

Website
www.little-pumpkin.nl

Adres
Robert Kochplantsoen 42
1097 GK  AMSTERDAM
Oost-Watergraafsmeer


Free Hit Counter




Muzische activiteiten

Lichamelijke expressie

Wat is expressie? Expressie is een gevoel dat je uit met je gezicht,  gebaren, in muziek of andere kunstvormen.  Het is belangrijk voor ieder mens om zijn gevoel  te uiten in wat voor vorm dan ook. Bewegen is een van die vormen. Door je lichaam bepaalde bewegingen te laten doen zullen de spieren zich samen trekken en weer los laten. Spieren ervaren dit als prettig. Door te bewegen verlies je stress waardoor je kan ontspannen.

Little Pumpkin vindt bewegen zeer belangrijk. Wij zullen dan ook iedere dag met de kinderen één of meerdere vormen van beweging hebben. Naast het buitenspelen of wandelen zullen wij ook aan yoga doen met de kinderen.

Yoga

Bij kinderyoga staat plezier hebben voorop.  Kinderyoga is een combinatie van yoga en spel. Het gaat niet om de techniek of de prestatie. Het gaat er vooral om dat je jezelf beter leert kennen.  Tijdens  yoga werk je dus aan zelfbewustzijn  en zelfvertrouwen.  Je mag zijn wie je bent!

Één keer per week komt er een yogajuf, Rachel van Cleef. Zij geeft "lichtjesyoga". Samen met Rachel beleven de kinderen avonturen.

Elke les wordt er gewerkt met een thema. We doen van alles dat met het thema te maken heeft. Fantaseren over mooie dieren in het bos, door de jungle lopen, geluiden maken en natuurlijk dieren nadoen in yogahoudingen.

Muzikale vorming

Ieder mens houdt van muziek. Voor veel mensen speelt muziek een belangrijke rol in hun leven, bijvoorbeeld om te ontspannen, stoom af te blazen, of emoties te verwerken. Muziek is een expressievorm.

Het is belangrijk, dat kinderen al op jonge leeftijd in aanraking komen met muziek, om te luisteren of zelf te maken. Zelf muziek maken stimuleert bovendien de creativiteit, fantasie, het gehoor en de persoonlijke smaak van een kind.

Om de week hebben wij muziekles van Diana Veldkamp. Zij werkt voor stichting Muziek op Schoot en begeleid de kinderen op een speelse manier in hun muzikale en algehele ontwikkeling.

Beeldende vorming

Te vaak worden jonge kinderen zoet gehouden met knutseltjes en werkjes, die geen recht doen aan wat beeldende vorming eigenlijk inhoud: leren kijken, onderscheiden en interpreteren, leren associëren, leren creëren, verbeelden en vormgeven, leren creatief en probleemoplossend te denken met als blijvend effect het ontwikkelen van onder meer ruimtelijk inzicht en fijne motoriek, het kunnen leggen van verbanden en het buiten bekende kaders denken. Je kan veel plezier hebben om te werken met je hoofd en je handen. Dit klinkt allemaal heel zwaar als je aan kinderen onder de 4 jaar denkt. Toch worden al deze aspecten spelenderwijs behandelt.

Geef jonge kinderen een vel papier en een potlood of verf, en sta verbaasd over hoe zij hun wereld weergeven. Niet voor niets zijn kindertekeningen bronnen van inspiratie voor grote kunstenaars als Picasso en Karel Appel om er maar enkele te noemen. De eerste zei het zo: ‘Elk kind is een kunstenaar. De kunst is er een te blijven’. Kinderen kunnen feitelijk alles, als je maar uitdagende eisen durft te stellen. Natuurlijk hoeft niet iedereen een groot kunstenaar te worden, maar toch is het jammer dat kinderen te vaak beperkt worden door de voorbeelden die ze moeten namaken. Dat leidt tot frustratie en afkeer: het eindresultaat benadert het voorbeeld nauwelijks of gebrekkig en dus ‘kan ik echt niet kleien’. De nadruk ligt nog dikwijls op het eindresultaat en niet op het proces van zelf onderzoeken van en ervaring opdoen met materialen, technieken en vormgeving, waarvan er vele niet meer aan bod komen, omdat die te tijdrovend, te ingewikkeld, te duur of te vies (teveel rommel veroorzakend) zijn. Er is niets mis met het aanleren van technieken waarvoor precisie vereist is, waarmee je de basis voor het experiment legt. Eindeloos aan iets werken dat door gebrek aan techniek in elkaar stort, ontneemt ook alle motivatie.

Jaargetijden

Zomer, herfst, winter, lente zijn de seizoenen die als rode draad door de thema’s van de activiteiten loopt bij Little Pumpkin. Wij vinden dat de natuur heel belangrijk is voor de ontwikkeling van de kinderen. De seizoenen vertellen de kinderen precies hoe de natuur in elkaar zit. Ieder jaar begint de cirkel opnieuw. We laten de kinderen de natuur verwonderen. We gaan zoveel mogelijk naar buiten en laten de kinderen de jaargetijden ervaren. Regen, wind, blaadjes die vallen, sneeuw, geuren van de bloemen etc.